Högläsningstävling avslutad

Nu är tävlingen om det stora högläsningspaketet avslutad och vi har utsett en vinnare – Katharina Thörnqvist i Mariefred. Grattis, Katharina! Böckerna kommer med posten i nästa vecka.

Vi vill också tacka alla andra som deltagit i tävlingen och som delat med sig av högläsningstips. Tipsen har kommit i form av boktips och tips om hur man gör högläsningsstunden så bra som möjligt. Här kommer ett urval:

Boktips:

Det blåser på månen av Eric Linklater

Rose Lagercrantz tre böcker om Dunne, Mitt lyckliga liv, Mitt hjärta hoppar och skrattar, Sist jag var som lyckligast

Pixis bok av Mårten Melin

Stora boken om Sandvargen av Åsa Lind. ”Om och om igen-läsning … fylld av filosofiska funderingar, sorg och humor kring livets beskaffenhet.”

Jätten Julina och människobarnen av Julia Donaldsson. ”Skratt, spänning och språkglädje …”

Tack vare Winn-Dixie av Kate DiCamillo. ”… om oväntad vänskap och insikter om kärlek, saknad och förlåtelse.”

En hund och hans pojke av Eva Ibbotson

Den magiska kappan av Katarina Genar

Trollkarlens hatt av Tove Jansson.” För det målande och fina språkets skull, de träffsäkra karaktärerna, den stillsamma humorn, klokskapen, spänningen!”

Böckerna om Kråke

Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren  ”Allt är så bra med den: språket, flytet, bilderna, humorn, det absurda över alla gränser… ”

Böckerna om Hicke Hiskelig Halvulk III av Cressida Cowell; de är roliga, spännande och har bilder i sig.

När prinsessor vaknar om natten av Per Gustafsson

Sadako och de tusen papperstranorna av Eleanor Coerr ”Denna bok gav så många ingångar till samtal i mina klasser under många år i grundskolan.”

Jakten på Jack och Ninja Timmy. ”Båda dessa ger stort utrymme för pedagogen att bjuda in barnen till panelsamtal kring otroligt många områden/ämnen! Likaså är de tacksamma att följa upp vid utomhuslektioner och i lek.”

”Ett lyckat upplägg var att läsa Katitzi och En ö i havet efter varandra för de lite större barnen. Jättebra diskussionsunderlag då de skildrar ungefär jämnåriga flickor, under ungefär samma tidsperiod med en i viss mån överlappande problematik – men ändå väldigt olika. Jättebra båda två.”

Böcker av Astrid Lindgren, Martin Widmark, Kerstin Hahn, Ingelin Angerborn, Linn Hallkvist och Helena Lund Isaksson.

”Något av de bästa man kan läsa högt är folksagor och myter –engagerande för alla åldrar och passar extra bra för högläsning. Gärna i kombination med nattliga utflykter med kikare för att titta på stjärnbilder.”

 

”Gå till väga-tips”

Läs gärna kortare stycken, dikter, ramsor som fångar barnets intresse och som barnet kommer ihåg och vill höra flera gånger.

Välj böcker som handlar om sånt som är relevant eller igenkänningsbart just nu.

Variera rösten efter bokens innehåll.

Ta dig tid att läsa när barnen vill.

Lek berättelserna tillsammans efteråt.

Ta tillvara de små stunderna till läsning – någon minut när potatisen kokar, när man väntar på någonting, när man bara vill mysa i soffan eller när man vill ta en paus i lekandet.

Godnattsaga slår allt!

Att gå och lägga sig extra tidigt. Ligga i sängen och mysa, läsa och prata länge.

Jag noterar ord som min pojke lärt sig och pekar i böckerna när vi hittar föremål som han känner till och lärt sig säga, även om de inte direkt har med berättelsen att göra. T ex ”titta de äter kakor” eller ”flickan har skor”. Tillsammans fördjupar vi oss i berättelsen och han börjar själv aktivt att leta efter föremål på bilderna som han känner till.

Låt barnet läsa ett ord, en mening, en pratbubbla eller allt en speciell karaktär säger. Det är roligt och barnen blir engagerade i läsningen utifrån sin läs-fas.

Läs med inlevelse och bläddra sakta.

Låt barnet själv välja ut kanske två, tre böcker som ska läsas och i vilken ordning.

Läs en bok istället för att sätta på en film

Gör en myshörna med böcker:

Var inte rädd för att läsa bilderböcker för äldre barn. Det finns massor av bilderböcker som berör och rör större barn. Bilderna finns med som en stor del av berättelsen, ta del av dom och prata om det ni läser. Många barn uppskattar att få både början och slut vid ett och samma lästillfälle. Då passar de lite kortare berättelserna bra.

Läs många olika sorters böcker. Läs dem engagerat och med inlevelse och framför allt: diskutera boken med barnet/barnen du läser för – både innan, under och efter läsningen!

Läs högt under en filt med en ficklampa som ljus. Då blir läsningen extra spännande …

Tänd ett ljus och sitt tätt tillsammans och mys.

Låt alla (både barn och vuxna) få välja varsin bok som ska läsas.

Komplettera högläsningen med att på ditt eget sätt återberätta dagens händelser eller något ni gjort tillsammans, så visar du hur man gör när man berättar. Alla barn och barngrupper älskar att vara huvudperson i dagens saga/berättelse.