Högläsning

Eja och Bill2

Ingen kan ha missat att det är bra att läsa högt för sina barn, detta har ju varit ett minst sagt hett ämne i media under det senaste året. Men det är inte bara bra att läsa högt för sina barn, det är faktiskt väldigt kul och mysigt också, både för förälder och barn. Så passa på att göra Läslovet till starten för höstens trevligaste stunder – högläsningen!

Här kommer några snabba punkter om varför och hur man läser högt och sedan även en lista för huvudpersonerna, barnen – de som man läser för.

Varför ska man läsa högt för sitt barn?

  • Högläsning hjälper till att bygga upp barnets ordförråd.
  • Ger barnet en språklig medvetenhet.
  • Barnens självkänsla och empati utvecklas om de får höra sagor och berättelser.
  • Det ökar chanserna för att barnet själv ska bli en bokläsare.
  • Man skapar en alldeles särskild närhet till sina barn, man lär känna dem bättre, delar deras upplevelser och funderingar och får därigenom en gemensam referensram

Hur ska man läsa högt för sitt barn?

  • Läs en bok du själv tycker om, om det är roligt för dig så märker barnet det också.
  • Det är viktigt att läsa om samma bok flera gånger för de yngre barnen, då kan de koppla bort handlingen och ägna sig åt sina egna tankar om boken och upptäcka nya saker i bilderna.
  • Läs minst en gång om dagen och bestäm gärna en tid, så att det verkligen blir av.
  • Låt barnet avbryta med tankar och funderingar och stanna själv gärna upp och prata om vad som har hänt och kommer att hända, läser man på det här sättet ger högläsningen allra mest.
  • Håll dig till det som står i texten och omvandla inte allt till ditt eget talspråk, den skrivna texten ska vara något som bryter av mot det vardagliga språket.

Till dig som man läser för:

  • Sitt eller ligg bekvämt, så att du lätt kan se bilderna i boken (om det finns några).
  • Fråga, peka och ifrågasätt vad som händer i boken!
  • Om du blir för trött för att hänga med i boken, säg till! Det kommer alltid en ny dag i morgon och man kan få höra slutet på boken då istället.
  • Ge alltid nya böcker en chans, men om du verkligen, verkligen inte tycker om boken så berätta det. Det ska vara roligt att bli läst för! Om du har tur så kommer dina föräldrar fortsätta med det här ända fram tills du slutar högstadiet.
  • Tipsa dina föräldrar om vilka böcker som du vill höra! Tänk också på att dina föräldrar lätt kan läsa böcker som känns lite för tjocka eller lite för svåra för dig att läsa själv.

Boktips:

Från ca 1 år: En liten stund av Anna-Clara Tidholm. En liten och söt historia som har en bra rytm i språket, vilket göra att läsningen flyter på och det lilla barnet lättare hänger med.

Från ca 3 år: Boris och glasögonen av Peter Cohen och Olof Landström. En rolig bilderbok om Boris som är väldigt stolt över sina nya glasögon och sin diagnos as-tig-ma-ti-ker. En humor som passar perfekt att både lyssnaren och läsaren, här i finns något för alla åldrar.

Från ca 4-5 år: Kan man…? Av Petter Lidbeck och Lisen Adbåge. Rolig bilderbok med lite text men desto mer att diskutera. Kan man verkligen locka håret med en borrmaskin? Rolig, dråplig och lätt makaber bilderbok.

Från ca 8 år: Agnes Cecilia: en sällsam historia av Maria Gripe. En fantastisk bok som griper tag i både barnet och den vuxne, man vill aldrig kliva ut ur den mystiska värld som Maria Gripe bygger upp med sitt vackra och mycket högläsningsvänliga språk.

Källor:

DN ”Sakprosa lika viktig som sagor” Publicerad 2014-04-03 08:53 Peter Letmark intervju med Barbro Westlund

DN ”Självständigt läsande föds ur högläsning” Publicerad 2014-04-02 09:34 Peter Letmark intervju med Anne-Marie Körling

Läs och berätta – Handledning för högläsare och berättare som besöker barngrupper i förskola och förskoleklass av Susanna Ekström, utgiven av En bok för alla 2004

DN Fakta. Högläsning viktig för barns språkutveckling

Småbarns sagostund (2 uppl.) av Ann Granberg, utgiven av Liber AB 2006

Läsrörelsen, Junibacken, Utbildningsradion

Här kan du tävla om ett stort högläsningspaket!